S "PINČLOM" ZA HRANICE MOŽNOSTÍ
Expedície nomáda na dvoch kolesách majú jedinečný punc
Inšpirovaný inými cestovateľmi zdolal v sedle ojazdeného Pioniera tisíce kilometrov a nevymenil by ho za nič. Študent Stavebnej fakulty STU v Bratislave, RUDOLF TISOVSKÝ (24), je dušou optimista a srdcom dobrodruh.
Oči mu zablúdili do profilov cestovateľov na sociálnych sieťach, kanáli YouTube, či známeho motorkárskeho podcastu Kolama dolu a impulz bol na svete. Počas vysokoškolského štúdia začal navštevovať cestovateľské prednášky a v máji 2016 sa zúčastnil 1. ročníka festivalu autonomádov – OVERLAND, na ktorý prišiel, prirodzene, na Pionieri. „Tam som lepšie spoznal cestovateľov z internetu, ohmatal som si vozidlá, ktoré prešli kus sveta a utvrdil sa, že cestovať sa dá na hocičom.“ Vtedy 21-ročný dobrodruh, rodák z Malej Lehoty v okrese Žarnovica sa hneď pustil do nákupu kempingového vybavenia a o 2 týždne už balil veci na Pioniera. S kamarátom Jozefom sa vydali na prvú viacdennú zahraničnú cestu do Rakúskych Álp. „Za 2 dni sme prešli takmer 1 000 km a počasie nám dalo pocítiť, že najväčším nepriateľom motorkára je dážď.“ Kamarát však zistil, že mu tento spôsob cestovania nevyhovuje, a tak sa približne o 2 týždne neskôr Rudolf vydal na ďalšiu cestu sám.
Aj moji anjeli strážni radi cestujú
Cieľom je prvej sólo cesty bolo Rumunsko. Cestovanie si hradí sám a popri štúdiu si privyrába v projekčnej kancelárii v Zlatých Moravciach. „Niekedy pracujem aj na stavbách alebo vo svojej dielničke, kde sa venujem opravám a renováciám motoveteránov.“ Na Pionieri navštívil 21 štátov Európy a Ázie – Slovensko, Maďarsko, Rakúsko, Rumunsko, Česko, Poľsko, Nemecko, Švajčiarsko, Francúzsko, Monako, Taliansko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Čiernu Horu, Albánsko, Moldavsko, Gruzínsko, Rusko, Kazachstan a Kirgizsko. „Najdlhšia cesta do Kirgizska predstavovala 7 200 km v sedle Pioniera, 1 500 km trajektom, 700 km stopom a trvala 51 dní.“ S výnimkou cesty do Albánska v roku 2017, ktorú absolvoval s bratom, cestuje osve. „Moji spolucestujúci sú maximálne občas mravce v batohu alebo mucha pod helmou J.“ Destinácie si vyberá sám a väčšinou sú to najhnedšie krajiny na mape. „Bavia ma hory a kľukaté vysokohorské cestičky, ale občas si ako cieľ stanovím aj nejaký skvost svetového staviteľstva. Pri najdlhšej európskej ceste to bol napríklad najvyšší most sveta - Viadukt Millau vo Francúzsku.“ Ľuďom, ktorí túžia zažiť dobrodružstvo a stále sa nevedia odhodlať, Rudolf radí začať najskôr niečím menším. „Pokojne stanovaním za dedinou. Otestujete si výbavu, zistíte, čo ešte potrebujete dokúpiť, a hlavne uvidíte, že sa nie je čoho báť. Postupne výlety predlžujte a časom to začne ísť samo. Stanete sa na cestovaní závislí a každé voľno budete vypĺňať menšími či väčšími výletmi. A ľudkovia, plňte si sny! Nehľadajte dôvody, prečo to nejde, myslite na najlepšie možné dobro. Keď som dostal vodičský preukaz, kúpil som si prvého „Pinčla“ s TP a ŠPZ a začal som na ňom robiť malé nedeľné výlety po Slovensku.“
Prečo Jawa Pionier?
Nikdy sa nad tým nezamýšľal. Vždy uvažoval, ako ho vylepšiť a odstrániť výrobné nedokonalosti, ktoré si odniesol z Považských strojární. „Medzi jeho najväčšie nedostatky patrí nízky výkon motora (3,5 hp) pri v celku vysokej spotrebe (3,2 l/km), tendencia prehrievať sa, slabý výplet kolies, nízka svetlosť podvozku, v noci slabá svietivosť a na každom Pionieri skôr či neskôr prestane fungovať tachometer.“ Celkovo ho hodnotí ako vysoko poruchový a kazový, ale vždy ľahko opraviteľný, takže v podstate spoľahlivý stroj. Keďže autorizované servisy tejto značky neexistujú, opravy zvláda sám. „Či všetko funguje, zisťujem počas prvých kilometrov ešte na Slovensku.“ Niekedy však dochádza k preťaženiu. Najväčšia celková prípustná hmotnosť Pioniera je 230 kg, z čoho 65 kg predstavuje samotná sériová motorka a ďalších 100 kg váži Rudolf. Zostáva 65 kg na úpravy motocykla (spevnenia rámu, nosiče, kufre,...) a batožinu pozostávajúcu z náhradných dielov, náradia na opravy, foto-video a iného elektro vybavenia, kempingovej výbavy, stravy, sady na varenie a stravovanie, oblečenia, rezervného benzínu a oleja, dokladov a drobností pre domácich. „Zvažujem prechod na väčšiu kubatúru, prípadne na iný dopravný prostriedok, ktorý mi poskytne viac pohodlia.“ Rudolfova motorka je pojazdná dielňa. „Vozím so sebou kladivo, skrutkovače, dvoje kombinačky, imbusové kľúče, malú Gola sadu, závitníky a závitové očká, sviečkový kľúč, pilníky, montážne páky na zhodenie pneumatiky, drôtenú kefu, posuvné meradlo, multimeter, Aku vŕtačku, sadu na lepenie defektov a rôzne prípravky. Napríklad, na zaolejované ruky dobre poslúži Solvina.“
Nebudem myslieť na to horšie
Spomína iba na dobré veci, čo so sebou cestovanie prináša, na zážitky, ktoré nazbieral a krátko po návrate sa mu cnie za dobrodružstvom. „Zážitky sú na nezaplatenie. Približne po dvoch až troch dňoch strávených doma otváram mapu a pozerám, kam by som sa najbližšie vybral. Mojou motiváciou je zvedavosť, čo je za onou zákrutou alebo kopcom predo mnou. Nerobím z cestovania žiaden projekt, nepýtam od nikoho peniaze, mám záväzky iba voči sebe samému.“ Drvivú väčšinu defektov na Pionieri vie identifikovať a hneď opraviť, pokiaľ so sebou vezie náhradný diel. Napriek tomu ho raz jedna porucha prekvapila. „V lete 2018 sa mi na rumunsko-moldavskom pohraničí dolámala ojnica a nemal som ju v zálohe. Šiel som stopom takmer na Slovensko po náhradný diel, vrátil som sa späť k Pionieru, opravil ho a pokračoval ďalej do Moldavska.“ Treba aj improvizovať, na čo poslúžia „univerzálne náhradné diely“, ako izolačná páska, epoxidové lepidlo, sťahovacie pásky, plechovky pohodené vedľa cesty, či drôt z plota. „Medzi originálne náhradné diely, ktoré zo sebou vozím, patria duše, pneumatika, valec, zapaľovanie, piesty a piestne krúžky, ložiská, lanká, sviečky, špice do kolesa, žiarovky, súčiastky do prevodovky, niekoľko súprav spojkových lamiel, tesnenia, reťaz a na väčšinu ciest si pribalím aj takmer kompletný náhradný motor, ktorý som zatiaľ nikdy nemusel použiť.“
Milión hviezdičkový hotel
Hoci v noci často prespáva v stane priamo v prírode, strach nemá. Myslím, že ľudia sa skôr boja mňa, ako ja ich. Okrem toho, únava býva často silnejšia ako strach. Väčšinou zaľahnem dosť unavený a do 10 minút spím.“ Ráno ho z času na čas prekvapia pasúce sa kravy, ovečky či krásny výhľad. „Nepríjemný vie byť dážď, hlavne keď sa ráno stan nedokáže vysušiť. Inak je nocovanie v prírode fakt super a leto bez minimálne 30 nocí v ,milión hviezdičkovom´ hoteli si už ani neviem predstaviť.“ Fotky sa snaží v určitých intervaloch nahrávať na internetové úložiská. „Ku koncu cesty spávam, takpovediac, s pamäťovými kartami ,pod zadkom´.“ Za hranicami naňho reagujú pozitívne, napríklad tankovanie je zážitok. „Ľudia sa hneď zhŕknu okolo Pioniera a vypytujú sa, odkiaľ som, ako dlho som na ceste, kde má motorka nádrž, akú dosahuje maximálnu rýchlosť, či niečo nepotrebujem a podobne. Policajti mi viackrát vďaka ,jedinečnosti´ Pioniera odpustili pokutu J.“
60-dňová cesta do Kirgizska a späť
Minulý rok sa sám vydal na cestu do strednej Ázie. „Svet nie je taký nebezpečný, ako vyzerá a ako ho často vykresľujú médiá. Moje cestovanie je vždy o čase a peniazoch. Rodičia sa
s tým, samozrejme, veľmi nestotožňujú, boja sa asi ako každý rodič o svoje dieťa. Snažím sa ich na to vždy dopredu pripravovať, niekedy aj s polročným predstihom.“ Okrem základných potravín nesmie v pojazdnej kuchyni sympatického mladíka chýbať väčší a menší hrniec, panvica, hrnček, nôž, príbor, čistiaci prostriedok, hubka a kartušový varič. „Všetko si požičiavam z maminej kuchyne.“ Napriek tomu, že človek výrazne vystupuje z komfortnej zóny, dá sa dodržiavať aj denná hygiena. „Niekedy stačí správne miesto na kempovanie - pri vode alebo večerné zásobenie sa čistou vodou do plastových fliaš. „Mojou veľkou motiváciou je čistý voňavý spací vak, ktorý si chcem v takom stave vždy ponechať čo najdlhšie, takže ísť spať špinavý neprichádza do úvahy.“ S nepriazňou počasia si vie originálne poradiť. „Keď prší, nahodím kvalitný nepremokavý odev - čierne vrece na odpadky a valím ďalej. Ak prší aj večer, nespím v stane, ale hľadám si hotel.“ Cestovanie sólo si užíva. „Keďže na cestách stretávam veľa zaujímavých ľudí, nikdy nie som osamelý. Cez sociálne siete som v kontakte s rodinou a kamarátmi. Je to o pocitoch zvedavosti, radosti a napätia, či dokážem vyjsť onen kopec alebo dobrzdiť zákrutu, ale sú aj chvíle, keď si hovorím - „Prečo si, ty somár, nesedel radšej doma?!J.“ Priateľského optimistu s pokojnou povahou však vedia nasrdiť nezdary v stolovaní. „V Kazachstane veľmi fučalo. Keď som si pripravil jedlo a následne mi doň nafúkal piesok, bol som nahnevaný.“
Diviak dva metre od stanu
Predsa sa raz bál - keď kempoval v poľskom lese. „V noci mi začal dva metre od stanu krochkať diviak. Vtedy som ešte nevedel, že je to plaché zviera. Stačilo by zatlieskať alebo pustiť hudbu a ušiel by. Robil som presný opak - bol som ticho a dve hodiny som tŕpol, čo sa udeje J. Do nebezpečných situácií ho dostávajú predbiehajúce kamióny. „Niekedy je to doslova na centimeter, ale zvykol som si.“ Na každej expedícii sa nájde niečo, na čo je hrdý. „Z poslednej cesty do strednej Ázie mám radosť najmä z prejazdu monotónnym západným Kazachstanom alebo z výškového rekordu (3 327 m.n.m.) z Kirgizska. Trocha ma mrzí, že sa mi vtedy nepodarilo vrátiť sa domov po vlastnej osi, ako zo 6 000 km dlhej cesty po západnej Európe plnej improvizovaných opráv.“ V júli chce s kamarátmi z PIO Gang-u Slovakia absolvovať 8-dňovú cestu do Álp a Chorvátska k moru. „V auguste by som rád opäť nakopol expedičného Pioniera a precestoval na ňom Kirgizsko, Tadžikistan, Uzbekistan, východ Kazachstanu a následne sa cez Rusko, Bielorusko a Poľsko vrátil po osi domov.“
Mladého motorkára môžete sledovať na Facebooku či Instagrame.
Text: Klaudia Gastová
Foto: archív Rudolfa Tisovského
Náhľad fotografií zo zložky PRÍBEHY - S "PINČLOM" ZA HRANICE MOŽNOSTÍ